<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Investorgruppe kjøper brasiliansk riggselskap

Arne Fredly og Christen Sveaas går inn i et brasiliansk riggselskap med en halv milliard.

Publisert 20. mars 2024 kl. 16.38
Oppdatert 20. mars 2024 klokken 17.05
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 230 ord
OFFSHORE: Arne Fredly og en knippe norske investorer satser på et riggselskap i Brasil. Foto: Iván Kverme

Arne Fredly er i bresjen for en investorgruppe som kjøper den brasilianske riggaktøren Petroserv Marine. Planen er børsnotering i Oslo før sommeren, ifølge DN.

– Jeg syns det ser ut som en kjempedeal, og det er det beste casen i offshoremarkedet akkurat nå, sier Fredly til DN.

Den Monaco-baserte investoren skyter inn i overkant av 200 millioner kroner, mens Sveaas’ Kistefos investerer 300 millioner kroner og blir største aksjonær. Kjøpesummen er på 260 millioner dollar, eller rundt 2,8 milliarder kroner totalt.

Tidligere rådgiver for Øystein Stray Spetalen og John Fredriksen, Espen Westeren, er også en del av investorgruppen som satser på det brasilianske riggselskapet.

Bruker gevinsten?

I februar begynte Fredly å ta gevinst i bilskipsrederiet Höegh Autoliners etter en ellevill kursoppgang. Trolig sitter Fredly på realiserte og urealiserte gevinster på rundt 250 millioner kroner, inkludert utbytter. Nå kan det se ut til at noe av gevinsten fra rederiet går til nysatsingen i Brasil.

Samme måned som salget fant seg, brøt aksjekursen i Höegh Autoliners gjennom 100 kroner, og siden fortsatte himmelferden til over 130 kroner. 8. februar steg aksjekursen 15 prosent på én dag da rederiet la frem rapporten for fjerde kvartal.

Så kom nyheten som stoppet festen. En potensiell tollavgift på biler fra Kina, som er en betydelig aktør, har straffet aksjekursen.

– Kinas økende elbileksport er blitt en viktig driver av bilfraktmarkedet. Hvis EU innfører straffetoller, vil det helt klart ramme markedet, sa analytiker Erik Hovi i Nordea til Finansavisen.