<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Clarksons: Capesizemarkedet fortsetter å være på den svake siden

Tirsdag stiger capesizeratene nesten én prosent, noe som hindrer Baltic Dry-indeksen fra å ende i rødt.

Publisert 30. apr. 2024 kl. 14.26
Oppdatert 30. apr. 2024 klokken 14.30

Tirsdag stiger capesizeratene 0,9 prosent til 17.400 dollar, ifølge tall fra Clarksons. Panamaxratene faller 1,1 prosent til 16.700 dollar mens supramaxratene faller 0,2 prosent til 16.400 dollar.

I løpet av den siste uken har dermed capesizeratene gått ned 14,6 prosent mens de er ned 20,4 prosent i løpet av den siste måneden.

Svakt marked

«Capesizemarkedet fortsetter å være på den svake siden, men viser likevel en marginal økning på 0,9 prosent. Meglerapporter indikerer at forrige uke startet rolig på begge havene, med at Stillehavet etter hvert fikk litt momentum, mens Atlanterhavet forble rolig», skriver Clarksons.

På Oslo Børs stiger Golden Ocean 2,0 prosent, 2020 Bulkers klatrer 1,9 prosent, Belships stiger 0,2 prosent mens Jinhui Shipping faller 2,4 prosent.

Clarksons oppgraderer Belships

Mandag meldte Belships at selskapet har solgt sin eierandel i den Singapore-baserte delen av Lighthouse Navigation for en kontantsum på mellom 12 og 15 millioner dollar, og økt sin eierandel i den norske delen til 67 prosent. Nå oppjusterer Clarksons kursmålet på Belships fra 27 til 30 kroner, samtidig som kjøpsanbefalingen gjentas.

Baltic Dry ned 0,1 prosent

Baltic Dry-indeksen, som viser inntjeningsnivået for frakt av tørrlast som kull, korn og jernmalm, faller beskjedne 0,1 prosent til 1.685 poeng. Indeksen, som utarbeides av London-baserte Baltic Exchange, var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng, mens all-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng. Baltic Dry-indeksen betraktes som en indikator for global økonomisk aktivitet, da den reflekterer etterspørselen etter frakt av råvarer.